مقالات

نکات نگهداری از عسل در خانه

امتیازدهی به نوشته

عسل به یکی از مواد غذایی اصلی در آشپزخانه های ما تبدیل شده است. افراد این ماده غذایی مفید را ممکن است به صورت مستقیم مصرف کرده یا اینکه آن را به صورت ترکیبی و به عنوان شیرین کننده در غذاها و نوشیدنی ها مورد استفاده قرار داد. اما موضوعی که همواره برای افراد سوال می باشد این است که عسل را برای چه بازه زمانی می توان در خانه نگهداری کرد و اینکه آیا امکان خراب شدن عسل وجود دارد یا نه. گاهی نیز ممکن است عسلی که مورد استفاده قرار داده اید شکرک بزند و نحوه استفاده از عسل شکرک زده نیز برای شما سوال باشد.

موضوعی که باید در نظر داشت این است که امکان خراب شدن عسل وجود ندارد اما به مرور کیفیت آن افت کرده و خواص آن از بین می رود. اما خبر خوب این است که شما می توانید با استفاده از راهکارهایی که در ادامه به برخی از اصلی ترین آنها اشاره خواهیم کرد، عسل را برای مدت طولانی تری نگهداری کرده و حتی بعد از شکرک زدن آن نیز بتوانید به شکلی موثر آن را به حالت قبلی خود برگردانید. پس اگر تمایل دارید با نحوه نگهداری عسل بیشتر آشنا شده و بتوانید حتی بعد از شکرک زدن آن را به حالت ابتدایی خود برگردانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نحوه نگهداری عسل در خانه

نگهداری از عسل در خانه یک روند بسیار ساده است. شما باید برای تازه نگه داشتن عسل طبیعی از یک ظرف مناسب استفاده کرده و عسل را در یک محیط خشک و خنک نگهداری نمایید. در صورتی که تمایل دارید عسل را برای بازه های زمانی طولانی تر ذخیره نمایید نیز می توانید با یخ زدن و آب کردن این کار را انجام دهید. در ادامه به نحوه بهتری نحوه نگهداری از عسل را در بازه های زمانی کوتاه و بلند را آموزش خواهیم داد.

نگهداری از عسل به صورت کوتاه مدت

اگر قصد دارید عسل خوراکی را در بازه های زمانی کوتاه تر و برای استفاده روزمره نگهداری نمایید باید مسیر زیر را دنبال کنید:

  1. در اولین گام شما باید یک ظرف مناسب برای نگهداری از عسل تهیه نمایید. این امکان برای شما وجود دارد که عسل را در همان ظرفی که در ابتدا در آن قرار گرفته بود ذخیره نمایید یا اگر تمایل به استفاده از یک ظرف جدید دارید می توانید از ظروف پلاستیکی، بطری های شیشه ای یا شیشه های میسون استفاده نمایید.
  2. بعد از اینکه عسل خود را در یک ظرف مناسب قرار دادید، زمان آن می رسد تا محیطی با دمای ثابت را شناسایی و از آن برای نگهداری عسل خود استفاده نمایید. بهترین دما برای نگهداری از عسل دمای 10 تا 20 درجه سانتی گراد است. توجه به این نکته که دما باید ثابت باشد بسیار ضروری است که چرا تغییر دما در نهایت به تیره تر شدن رنگ عسل و از بین رفتن طعم آن منجر خواهد شد. لازم است در نظر داشته باشید که نور آفتاب می تواند باعث خراب شدن عسل شود. به همین دلیل بهتر است که عسل را در محیطی تاریک و به دور از نور آفتاب نگهداری نمایید.
  3. بعد از اینکه خیالتان درباره ظرف و محیط نگهداری آسوده شد، لازم است اطمینان حاصل کنید که در ظروف کاملا محکم بسته شده اند. در واقع لازم است که عسل کمترین مواجهه را با هوا داشته باشد. چرا که در معرض هوا قرار گرفتن عسل باعث می شود تا رطوبت هوا جذب شده و در نهایت این امر به تغییر عطر و طعم عسل منجر شده و از ماندگاری آن می کاهد.

نگهداری از عسل به صورت بلند مدت

اگر می خواهید عسل را برای بازه های زمانی طولانی تر مثلا چند ماه نگهداری کنید، روشی که باید مورد استفاده قرار دهید با روش بیان شده در حالت قبل متفاوت است. چرا که در صورت نگهداری عسل در حالت قبل امکان شکرک زدن عسل افزایش پیدا می کند. البته شما می توانید شکرک عسل را از بین ببرید اما فرآیندی پیچیده است و به همین دلیل نیز بهتر است از همان ابتدا به شکل مناسب تری نگهداری از عسل برای بازه زمانی طولانی تر را آغاز نمایید. در این راستا شما می توانید عسل را در فریزر نگهداری کنید. بدین ترتیب می توانید عسل را برای مدت طولانی تر نگهداری کرده و در زمان نیاز از فریزر خارج نمایید. سپس اجازه دهید در دمای محیط آب شود و به حالت عادی خود برگردد. البته لازم است در نظر داشته باشید که بهتر است از نگهداری از عسل در فریزر اجتناب کنید و عسل مورد نیاز خود را به صورت تازه خریداری و مورد استفاده قرار دهید.

روش ها و نکاتی برای نگهداری از عسل در خانه

همانطور که گفته شد این امکان برای شما فراهم می باشد تا عسل را به روش های مختلفی نگهداری و مورد استفاده قرار دهید. در هنگام تلاش برای ذخیره طولانی مدت عسل در خانه بدون اینکه آسیبی به کیفیت آن زده شود، نکاتی را نیاز است در نظر داشته باشید که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • به دمای نگهداری از عسل توجه ویژه ای را داشته باشید و از نگهداری از آن در یخچال جدا خودداری نمایید.
  • تاریک بودن محیطی که عسل را در آن نگهداری می کنید بسیار حائز اهمیت است. در واقع تاریکی کمک می کند تا طعم و قوای عسل به شکل بهتری حفظ شود.
  • عسل به طور معمول در هنگام تلاش برای نگهداری به صورت طولانی مدت شکرک می زند و این موضوع هیچ ربطی به خراب شدن یا تقلبی بودن عسل ندارد.
  • درب شیشه عسل را بعد از هر بار استفاده تمیز کرده و آن را محکم ببندید.
  • با گذشت زمان ممکن است کیفیت عسل تحت تاثیر قرار گرفته و طعم و رنگ آن تغییر کند و این موضوع امری طبیعی است.

روش های از بین بردن شکرک عسل در خانه

موضوعی که در ابتدا باید به آن اشاره کرد این است که عسل طبیعی نیز ممکن است با گذر زمان شکرک بزند و شکرک عسل به هیچ عنوان نشانه ای برای تقلبی بودن یک عسل نیست. شکرک زدن عسل دلایل مختلفی را می تواند داشته باشد که متداول ترین آن قرار گرفتن عسل در دمای نامناسب است. حال اگر به هر دلیلی عسلی که در خانه دارید شکرک زده است و تمایل دارید آن را به حالت نرم و لطیف ابتدایی خود برگردانید، می توانید از روش های مختلفی استفاده نمایید که حرارت دیدن یکی از اصلی ترین آنهاست.

در همین راستا شما باید شیشه عسل در آب گرم قرار دهید. شما باید شیشه عسل خود را در آب گرم قرار داده و مرتب آن را هم بزنید تا شکرک های موجود در آن از بین برود. اما موضوعی که باید به آن دقت لازم را داشته باشید این است که اگر عسل بیش از اندازه حرارت ببیند خواص خود را از دست می دهد. در نتیجه آبی که ظرف عسل را در آن قرار می دهید، نباید خیلی داغ باشد و عسل باید به آرامی حرارت ببیند. گاها مشاهده می شود که پیشنهاد استفاده از ماکروویو برای از بین بردن شکرک عسل نیز داده می شود اما پیشنهاد می شود که از این روش استفاده نکنید. چرا که در ماکروویو عسل به صورت ناگهانی و خیلی زود گرم می شود و این موضوع می تواند به کیفیت عسل آسیب جدی برساند.

نحوه نگهداری از عسل یکی از موضوعاتی که همواره توسط افراد مورد سوال قرار می گیرد. موضوعی که وجود دارد این است که نگهداری از عسل به صورت طولانی مدت در نهایت باعث می شود که از کیفیت عسل کاسته و طعم و رنگ آن از بین برود. همچنین عوامل بسیاری وجود دارد که در نهایت منجر به شکرک زدن عسل می شود که از بین بردن آن نیز فرآیند مخصوص به خود را دارد. در این مقاله تلاش ما بر این بوده است تا شما را با بهترین روش نگهداری عسل آشنا کرده و نحوه از بین بردن شکرک عسل در خانه را به شما آموزش دهیم. امیدواریم که این آموزش برای شما مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *