مقالات

آیا عسل طبیعی شکرک می زند؟

امتیازدهی به نوشته

یکی از رایج ترین اتفاقاتی که برای عسل ها در طعم ها و عطرهای مختلف مشاهده می شود، شکرک زدن آنها است. شکرک زدن اصطلاحی است که برای تبلور عسل به کار می رود و واقعیت این است که بسیاری از مردم هنوز به شناخت درستی درباره این فرآیند ندارند. باور عموم این است که عسل هایی متبلور می شوند یا همان شکرک می زنند که غیرطبیعی باشند. در واقع از دید بسیاری از افراد شکرک زدن عسل یک معیار برای تشخیص طبیعی بودن یک عسل است. اما موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که تبلور عسل یک فرآیند کاملا طبیعی بوده و هیچ ربطی به طبیعی یا مصنوعی بودن آن ندارد.

بسته به نوع گل هایی که زنبوران عسل از شهد آنها برای تغذیه و ساخت عسل استفاده کرده اند فرآیند تبلور متفاوت خواهد بود. اما به طور معمول عسل خام و خالص و همچنین عسل هایی که گرما ندیده اند تمایل بیشتری به کریستالی شدن یا همان شکرک زدن دارند. موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که شکرک زدن عسل به هیچ عنوان روی عسل تاثیر منفی نمی گذارد. تنها تاثیر این فرآیند تغییر بافت و رنگ عسل است. همین امر سبب می شود که در هنگام مصرف عسل شکرک زده شما ذرات متبلور شده عسل را احساس کنند. در واقع شکرک زدن یک عسل به هیچ عنوان به معنای خراب شدن نبوده و هیچ تاثیری روی طعم و کیفیت آن ندارد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید با وجود اینکه بسیاری از مصرف عسل شکرک زده اجتناب می کنند اما برخی از افراد ترجیح می دهند از این نوع عسل برای مصرف روزانه خود استفاده کنند. چرا که از نظر آنها پخش کردن عسل شکرک زده به دلیل تبلور آن روی نان راحت می باشد و دردسرهای استفاده از عسل مایع را به همراه ندارد. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا به بررسی دقیق تر این فرآیند و دلایل شکرک زدن عسل های مختلف بپردازیم.

 

دلایل شکرک زدن عسل چیست؟

عسل یک ترکیب بسیار غلیظ قند است. در واقع در عسل 70 درصد شکر و کمتر از 20 درصد آب وجود دارد. این بدین معنا است که در مقایسه با مقدار آب موجود در عسل، قند بیشتری وجود دارد. در واقع آب تشکیل دهنده عسل شکر بیشتری را نسبت به مقدار طبیعی در خود نگه داشته است. همین امر نیز سبب ناپایدار بودن عسل می شود.

به همین دلیل شکرک زدن عسل یک امر کاملا طبیعی است. چرا که این ماده غذایی بیش از حد اشباع شده است و با گذر زمان و قرار گرفتن در یک شرایط خاص شکری که بیشتر از حد ممکن آب آن حل شده است از حالت محلول خود خارج می شود. در عسل دو نوع قند طبیعی فروکتوز (قند میوه) و گلوکز (قند انگور) وجود دارد. اما بسته به نوع عسل میزان این دو نوع قند متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی حدود 30 تا 40 درصد از قند عسل ها فروکتوز و چیزی بین 25 تا 40 درصد آنها نیز گلوکز خواهد بود.

از بین رفتن تعادل میان این دو قند دلیل اصلی شکرک زدن عسل است. همچنین سرعت تبلور عسل نیز به درصد حضور این دو قند در عسل مورد نظر وابسته است. البته نکته ای که باید در این زمینه بدانید این است که گلوکز به دلیل خاصیت حلالیت پایین تری که دارد عامل اصلی تری برای شکرک زدن عسل به شمار می رود. فروکتوز در مقایسه با گلوکز حلالیت بیشتری را دارد و می تواند در حالت مایع باقی بماند.

زمانی که گلوکز متبلور می شود، از آبی که در آن حل شده است جدا شده و به صورت کریستال های کوچکی درمی آید. با پیشرفت فرآیند تبلور کم کم کریستال ها در تمام عسل پخش شده و عسل تغییر شکل داده و اصطلاحا شکرک می زند.

برخی از عسل ها به صورت یکنواخت متبلور می شوند. اما بعضی از آنها تا حدی شکرک زده و دو لایه مختلف را تشکیل می دهند. این دو لایه در واقع یک بخش کریستال شده در کف شیشه عسل و لایه مایع عسل در بالای آن است. حتی اندازه کریستال های عسل شکرک زده نیز در عسل های مختلف متفاوت خواهد بود. برخی از آنها ممکن است بسیار کوچک باشد اما در برخی دیگر از انواع عسل های موجود در بازار می توانید نمونه های کریستال درشت را نیز مشاهده کنید.

در واقع موضوعی که باید بدانید این است که شکرک زدن عسل یک فرآیند طبیعی بوده و در هر نوع از عسل های موجود در بازار این فرآیند متفاوت خواهد بود. به همین دلیل به هیچ عنوان نمی توان با توجه به نوع و شکل شکرک عسل درباره طبیعی بودن یا مصنوعی بودن عسل تصمیم گیری کرد.

سرعت شکرک زدن عسل های مختلف چقدر است؟

همانطور که پیش تر اشاره شد عسل های مختلف نوع تبلور متفاوتی را دارند. یکی دیگر از موضوعاتی که می توان در زمینه شکرک عسل مورد بررسی قرار داد، سرعت تبلور است. برخی از عسل ها ممکن است طی چند روز تا چند هفته بعد از برداشت از موم عسل متبلور شوند. اما برخی دیگر از آنها می توانند ماه ها یا حتی سال ها نیز به صورت مایع باقی بمانند. عوامل بسیاری روی سرعت شکرک زدن عسل تاثیر می گذارد. برخی از آنها عبارتند از:

  • محل جمع آوری شهد گل ها توسط زنبورها. در واقع نوع گل هایی که شهد آنها مورد استفاده قرار می گیرد روی ترکیب قند عسل و در نهایت سرع تبلور آن تاثیر مستقیم دارد.
  • روش جمع آوری عسل و ذخیره آن نیز روی سرعت شکرک زدن تاثیرگذار است.
  • در نهایت نیز باید گفت که اینکه شما عسل جمع آوری شده را در چه دما و شرایطی نگهداری می کنید نیز می تواند به صورت مستقیم روی سرعت تبلور عسل تاثیر بگذارد.

چگونه از شکرک زدن عسل جلوگیری کنیم؟

به منظور جلوگیری از شکرک زدن عسل شما باید آن را در دمای اتاق و در ظرفی در بسته نگهداری نمایید. دمای مورد نیاز برای نگهداری عسل 21 تا 27 درجه سانتی گراد است. هر چقدر که دمایی که عسل در آن نگهداری می شود پایین تر باشد، امکان شکرک زدن آن بیشتر خواهد بود. دمای 11 تا 18 درجه سانتی گراد و محیط یخچال یا فریزر روند تبلور را تسریع می نماید.

به طور کلی لازم است تا در نظر داشته باشید که زمانی که عسل شما شکرک می زند می توانید تا حد زیادی اطمینان پیدا کنید که از یک عسل طبیعی استفاده می کنید. در واقع برخلاف باور عمومی نه تنها شکرک زدن عسل مفهوم بدی را به همراه ندارد، بلکه می تواند نشان دهنده طبیعی بودن عسل نیز باشد. در این مقاله تلاش کردیم تا با ارائه توضیحاتی ساده و در عین حال مهم به شما در زمینه شناسایی عسل طبیعی کمک کنیم. در واقع هدف ما این است تا این باور اشتباه جا افتاده در میان مردم که تنها عسل غیر طبیعی شکرک می زند را از بین ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *